top of page
Verhaaltjes

Achtergrond eerst?


Soms vraagt iemand me, wat schilder je eerst: de achtergrond of dat wat je wilt schilderen? Gekke vraag. Achtergrond en voorgrond zijn even belangrijk, dus het maakt eigenlijk niet uit in welke volgorde je ze schildert.

Maar...

als je met olieverf schildert, dan schilder je in laagjes. Eerst zet je grof op wat je gaat schilderen. Soms schets je zelfs eerst met houtskool. Als je achtergrond een vage blauwe vlek wordt, zoals bij mijn ricardkannetje, dan kan je dus net zo goed besluiten om eerst de achtergrond te schilderen.

Meestal doe ik dat niet. Pas als ik zeker weet hoe het object op de voorgrond er uit gaat zien, eigenlijk als het al helemaal in de steigers staat en misschien zelfs al bijna af is, schilder ik de achtergrond. De kleur moet passen. Eventuele uitschieters verdwijnen onder de - in dit geval - blauwe laag en ineens staat zo'n kannetje dan bijna af te zijn.

Op het laatst hoef ik dan alleen nog maar wat accentjes aan te brengen.

Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent
Waar gaat 't over
Er zijn nog geen tags.
Volg me
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page