top of page
Verhaaltjes

Schilder de zomer

Wat doe je op een regenachtige woensdagmiddag? Schilderen! Drie meiden willen best in het nu - iets minder zonnige - atelier aan de slag. We gebruiken een zonnige etiket van een fles wijn als inspiratie. Op het etiket zie je een zwierige mademoiselle tussen de wijnranken. Ik laat ze zien met hoe weinig lijntjes en details er toch een compleet beeld wordt geschept.

Dat kunnen wij ook!

Ik vraag de meiden om te proberen ook vooral vlakken te schilderen. Het is veel spannender om te proberen op het doek te mengen en zomaar te beginnen dan om eerst het figuurtje helemaal te schetsen. We oefenen wel even op een A-3tje. Gewoon om de ruimte te verkennen. En om te bedenken wat ze nu eigenlijk precies gaan schilderen. De schetsen zijn al leuk!

Wat schilder je eerst?

De eerste vraag die ik altijd krijg is waar kan ik het best mee beginnen? Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Begin niet met kleine details, zoals ogen en bloemetjes en bedenk dat wat vooraan staat in een landschap ook beter als laatste geschilderd kan worden. Verder kan er weinig mis. Als je het echt niets vindt, kun je er altijd nog overheen schilderen. Dat gebeurt echter zelden bij mij op het atelier!

Rode jurkjes

Als de meiden klaar zijn, valt op dat ze zich wel hebben laten inspireren door het Franse etiket. Drie rode jurkjes sieren het doek. Maar niet alleen maar rood. Rood met een beetje geel om het spannend te maken.

Proost in Toscane
Fietsen bij zonsondergang
Sjiek in een Italiaanse tuin

En dat allemaal geïnspireerd door een etiketje...

Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent
Waar gaat 't over
Er zijn nog geen tags.
Volg me
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page