top of page
Verhaaltjes

Daar word je vrolijk van

Het blijft natuurlijk raar. Dat iemand die nog nooit geschilderd heeft, in een paar uur een schilderij maakt en daar helemaal gelukkig van wordt. Meestal is het het begin van een nieuwe hobby.

Dat is wat er tot nu toe gebeurd als ik een schildercursus geef. Blijkbaar laat ik mensen zien dat het helemaal niet moeilijk is om gewoon aan de slag te gaan. Je schildert geen foto, geen kunstwerk, maar je schildert omdat het zo leuk is om te schilderen. En dat zie je. Wat jij maakt is wel degelijk een kunstwerk: het is uniek en niemand zou het ook zo precies hetzelfde maken. Het is zelfs zo, dat je het zelf de tweede keer niet meer precies zo zou maken. De tweede keer kijk je anders, leg je een ander accent, maak je een ander werk. Je maakt een uniek en bijzonder werkstuk.

Peer en appel, echt Betuws fruit

Betuws fruit

Zelfs zo'n appeltje of peertje, dat geschilderd wordt om de techniek te oefenen, ziet er elke keer anders uit. Het is best lastig om te gaan schilderen. Ik hoor en ik zie het om me heen. Heel veel mensen zouden wel willen, maar ... en dan komen er allerlei redenen waarom het er niet van komt. Valide redenen. Maar eigenlijk alleen maar smoezen.

Als je echt nadenkt over waarom je niet zo gaan schilderen, zijn er maar twee valide redenen.

1 Ik heb geen tijd.

Daar is wat aan te doen, want als je het echt wilt, dan maak je er tijd voor. Er zitten 24 uur in een dag, als je daar verstandig mee omgaat dan moet het lukken om ook af en toe een uurtje te besteden aan iets dat echt voor jezelf is. Bijvoorbeeld schilderen.

2 Ik weet niet hoe het moet.

Ook daar is wat aan te doen. Het beste kun je maar gewoon beginnen. Koop wat materiaal bij de Action of een hobbywinkel en ga er voor zitten. Ik geef wat tips in mijn boekje - misschien maakt het je dat gemakkelijker. Of je volgt een keer een workshop of wat lessen. Dat helpt je wel. Zo leer je sneller welke materialen jij fijn vindt om mee te werken.

Schaapjes

En als je dan een beetje kan schilderen en andere materialen wilt uitproberen, dan is een schilderdoek niet meer genoeg.. Heel voorzichtig begonnen met andere materialen. Ik wordt nu al bij van het resultaat. En dit is nog maar het begin!

Drie bonte schaapjes

Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent
Waar gaat 't over
Er zijn nog geen tags.
Volg me
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page